Trabzon

Trabzon'da Ayasofya tartışması: Cami mi olacak müze mi?

Vakıflar Genel Müdürü Adnan Ertem, müzeden camiye dönüştürülen Ayasofya ile ilgili net tavrını ortaya koydu.

11 Nisan 2018 18:53
(Güncellendi: 25 Mart 2026 00:00)

Vakıflar Genel Müdürü Adnan Ertem, Trabzon'da 2013 yılında müzeden camiye dönüştürülerek ibadete açılan Ayasofya Camisi'nin tekrar müzeye dönüştürülmesinin mümkün olmadığını belirterek "Buranın müze olmasına yönelik taleplere asla ve asla saygı duymuyorum" dedi. 


Bugün Trabzon'a gelerek Ayasofya Camisi'nde ikindi namazı kılan ve namaz sonrası incelemelerde bulunan Ertem, geçtiğimiz hafta Trabzon Mimarlar ve Mühendisler Odası'nın açmış olduğu dava ile ilgili İstinaf Mahkemesi'nin verdiği kararı değerlendirdi. 



Ertem, söz konusu mahkemenin Mimar ve Mühendisler Odası'nın istediği doğrultusunda Vakıflar Genel Müdürlüğü'nün rölöve projelerine uygun gören Trabzon İdare Mahkemesi'nin kararını iptal ettiğini kaydederek bu kararla Ayasofya'nın tekrar müzeye dönüştürülmesi tartışmalarının çıkartılmaya çalışıldığını hatırlattı. 

Ertem, mahkeme kararına değinerek "Bu şu anlama geliyor. Mühendisler Odası'nın ifadesiyle söyleyelim; onlara göre buranın tekrar cami olmaktan çıkarak tekrar müzeye dönüştürüleceğine ilişkin bir geçtiğimiz hafta kamuoyuna bir basın açıklaması yaptılar. Trabzon’da hatta yurt dışında bu karşılık buldu. Olayın aslı böyle değil. Burada oluşan algıyı ve psikolojiyi aslında gidermek için ve bundan sonrada neler yapacağımız noktasında bilgi vermek için buraya geldim. Bir kere Samsun İstinaf Mahkemesi'nin vermiş olduğu karar Trabzon İdari Mahkemesi'nin almış olduğu röleve projelerinin uygun olmadığına dair açılan davaya ilişkin bir karar" diye konuştu. 



DOĞRU BİR TAVIR DEĞİL

"Rölöve projeleri bir tarihi eserin hali hazır durumunu ortaya koyan projelerdir" diyen Ertem "Bununla ilişkin eksiklikler olabilir, projelerde hatalar olabilir. Görülemeyen, girilemeyen yerler olabilir. Önemli olan restorasyon esnasında bu eksiklikleri gidermek ve girilemeyen, görülemeyen yerleri görüp güncel rölevelerini hazırlayarak kurula tekrar götürmektir. Biz bütün çalışmalarımızda bu tür işler yapıyoruz. Örneğin biz dünyaca meşhur Dünya Kültür Mirası içerisinde Divriği Ulu Camii'nin restorasyonunu gerçekleştiriyoruz. Biz orada çatı içerisine giremedik orayı göremedik. Çatıyı açamadık. Bunun rölövesi eksik mi değil. Çünkü biz restorasyon esnasında çatıyı açacağız orada gördüğümüz hali hazır durumun fotoğrafı çekerek projelerini hazırlayacağız ve kurula sunacağız. Ondan sonra restorasyonunu hazırlayacağız. Rölövede eksiklik olması bir kere işin ortadan kalkması için bir gerekçe değil. Öncelikle Mimarlar ve Mühendis Odası hem mimardan oluşacak ondan sonra da mahkemenin almış olduğu kararı bu şekilde yanlış bir şekilde yansıtacak. Bu doğru bir tavır değil. Mahkemenin kararında gerek cami fonksiyonundan çıkarılmasına yönelik veya onların ifade ettiği gibi müze olacağına yönelik en ufak bir ifade yok. Durup durduk yerde insanların burada yapmış olduğu çabaları, gayretleri ortadan kaldıracak onların moralini bozacak bir tavır sergilemek doğru değil" ifadelerini kullandı. 



RESTORASYON İHALESİ YAPILACAK

Mahkeme kararı ile ilgili değerlendirmelerini sürdüren Ertem "Biz bundan sonra mahkeme kararı ortada. Mahkeme kararı rölöve projeleri uygun değil diyor. Rölöve projelerinde bizim evet gerçekten girilemeyen, görülemeyen yerler var. Bunları not edersiniz restorasyon esnasında onları görürsünüz. Önemli olan restorasyon esnasında güncel rölöveleri hazırlayarak kurula sunmaktır. Eğer kurul karar verirse işinize devam edersiniz. Bizden aynı şeyi yapacağız. Biz burada restorasyon ihalemizi gerçekleştireceğiz. Burada cami fonksiyonlu olmak üzere restorasyon ihalemizi önümüzdeki günlerde gerçekleştireceğiz. Bu idari kararımızı güçlendirecek şekilde yeni bir gelişme var. Aynı Mimarlar Odası restorasyon projelerinin iptali ile ilgili Trabzon İdari Mahkemesi'ne müracaat etti. Bununla ilişkili Trabzon İdari Mahkemesi Şubat ayında kararını verdi. Bu talebi reddetti. Buranın restorasyonun yapılmasının önünde herhangi bir engel yok. Restorasyon projelerinin uygun görülmesi demek buranın restorasyon ihalesine açık olduğu anlamına gelir. Buranın bundan sonra cami olarak ihalesinin yapılacağı ve restorasyonun ona göre yapılacağı anlamına geliyor. Biz bütün gayretimizi çabamızı bunun üzerine kurduk" diye konuştu. 



YOL HARİTASI BELİRLEDİK

Trabzon'da yaptıkları toplantıda yol haritasını belirlediklerini ve kararlar aldıklarını belirten Vakıflar Genel Müdürü Adnan Ertem, açıklamasını şöyle sürdürdü: 

"Önümüzdeki günlerde büyük bir ihtimalle mutlaka buranın restorasyon ihalesini gerçekleştireceğiz, yolumuza devam edeceğiz. Alınan karar rölöve projelerinde eksikliklerin giderilmesine yönelik bir karardır. Rölöve projelerini ortadan kaldırılması mümkün değildir. Sadece orada var olan eksiklikleri neden görmezden geldiniz maiyetinde bir karardır. Bizde o eksikliklerimizi bundan sonraki süreçte restorasyon esnasında mahkemece belirtilen ve mahkemenin bilirkişi raporunda belirtilen eksiklikleri de gidermek için arkadaşlara talimatlar verdik. Onlarda bu konuda çalışmalarını yapacaklar. Bunun toplantıda projedeki arkadaşları da çağırdık. 2013 Ramazan’ın da biz buranın ilk defa Cuma namazında ibadete açılarak cami olarak hizmet vermesine tanıklık etmiştik. Üzerinden 5 yıla yakın bir zaman geçti. Bu süreç içerisinde Mimarlar Odası sürekli olarak buranın cami fonksiyonu verilmemesine yönelik bir tavır ortaya koydu. Ne yazık ki Trabzon’dan da buna destek veren bazı kesimler, kişiler oldu. Özellikle daha önceden de söyledim burası bir ibadethane. Biz gündelik düşüncelerimizi buranın ibadethane olma vasfını engelleyecek maiyette bir tavır ortaya koymamalıyız. İbadethane ise ibadethane olarak devam etmelidir. Bura fethin sonrasında camiye dönüştürülmüş ve vakfiyesi cami olan bir yerdir. Buranın müze olmasına yönelik taleplere asla ve asla saygı duymuyorum. Bunun saygı duyulacak bir tarafı yoktur. Burası cami olarak vakfedilmişse cami olarak ta devam etmesi gerekiyor. Müze talebi tamamen ideolojik bir yaklaşımdır. Bu ideolojik yaklaşım ne yazık ki bizim burada zaman noktasında bizi sekteye uğratsa da bizim irademizi ortadan kaldıracak maiyette değildir. Biz yolumuza vakıf doğrultusunda devam ettireceğiz. İnşallah buranın cami olarak restorasyonunu tamamlayacağız." 



FRESKLERİN KAPATILMASI SÖZ KONUSU DEĞİL

Şuana kadar yapılan çalışmalar ile ilgili de bilgiler veren Ertem "Biz burada restorasyon yapmadık. Fresklerin kapatılması diye birşey söz konusu değil. Freskleri biz namaz esnasında perde ile kapattık. Freskler yukarıda duruyor. Restorasyon projelerimizde fresklerin uygun olarak bir çözüm üretiyoruz. Onların kapatılmasına yönelik bir çözümümüz yok. Restorasyon projemiz tamamen farklı. Önüne hat levhaları koyarak, tablolar koyarak freskleri kapatmak gibi bir düşencemiz var. Freskler yönelik bir uygulamamız söz konusu değil. Vakıflar Fenel Müdürülğü restorasyon konusunda Türkiye’deki en tecrübeli kurumlardan birisidir. En az müdahale mantığıyla belki de işini en iyi yapan kurumlardan birisi. Bizim burada tarihi yönüne yönelik olmak üzere en ufak bir müdahalemiz olmayacağını buradan ifade edebilirim" ifadelerini kullandı. 

AYASOFYA CAMİ

Ayasofya, yüzyıllar boyunca şehri ziyarete gelen seyyah ve araştırmacıların ilgisini çekmiştir. 1868 yılında harap durumda olan caminin Bursalı Rıza Efendi’nin teşvikleriyle yeni baştan onarıldığı bilinmektedir. Bina, 1'inci Dünya Savaşı yıllarında sırasıyla depo, hastane ve son olarak yine cami olarak kullanılmıştır. 1958-1962 yılları arasında Vakıflar Genel Müdürlüğü ve Edinburg Üniversitesi’nin işbirliği ile restore edilerek 1964 yılından sonra müze olarak ziyarete açılmıştır. Geç Bizans kiliselerinin güzel bir örneği olan yapı, kare-haç planlıdır ve yüksek bir merkezi kubbeye sahiptir. Yapı ana kubbenin etrafında değişik tonozlarla örtülmüş, çatı farklı yükseklikler verilerek kiremitle kaplanmıştır. Üstün bir işçiliğin görüldüğü taş plastiklerde Hristiyan sanatının yanı sıra Selçuklu Dönemi İslam sanatının da etkileri görülmektedir. 2012 yılında Vakıflar Genel Müdürlüğü’ne devredilen, freskleri asma tavan ve özel perdelerle kapatılan Ayasofya, 2013 yılında kılınan cuma namazıyla resmen ibadete açılmıştı.

Yorumlar

(22)

E-posta adresiniz yayınlanmayacak.

S
Serkan öztürk 11.04.2018, 19:43

He he çok bilmiş.hergün gider orda namaz kılarsın.yobazmıdır nedir bunlar

Yanıt vermek için
F
Fetih 11.04.2018, 19:46

Tarihi dokuyu öldürelim ki trabzon turist gelmesin. Trabzon ekonomik olarak bitsin. Trabzon köy haline gelsin. Zaten tüm yatırımlarda Rizeye yapılıyor nedense sanayi olarak. Lojistik merkezi bile oraya kaydırıldı? Erzuruma yolu yokken yol yapıldı. Trabzona akp iktidar olduktan sonra değişen ne var? Yol köprü felan demeyin karın doyurmuyor. Sümela bile kapatıldı turist gelmesin diye 2 yıl restorasyon 5 yıl oldu nerdeyse. Uyu güzel hemşehrim uyu belki bugün sen aç kalmazsın ama yarına çocukların aç kalır. Senin mezarına gelip iki dua edemezler çünkü karınlarını doyurmak için göç etmiş olurlar. Anladın mı? Hak aramaya bir şehir trabzon. Nasıl başardılar bilmiyorum. Kupamımızı bile aldılar. Bunlara hangi zihniyetle oy verebiliyorsunuz

Yanıt vermek için
A
abdi abi 11.04.2018, 23:22

ayasofya camidir...ecdadın kılıç hakkıdır...gerisi lafı güzaftır...

Yanıt vermek için
F
Fetih 12.04.2018, 02:52

1260 yılında yaptırılmış kilise hemde rolyeflerle kaplı nasıl cami ve müslümanların ibadet yeri olabilir? Nasıl saçmalıkmış? Tarihi bilmeden okumadan yorum ve saçma açıklamalar yapmayın. Yok lafmış güzafmış. Ne kadar gereksiz insan var yeryüzünde

Yanıt vermek için
T
Taka61 12.04.2018, 03:21

Camiler boş siyaset yapan hocalar yüzünden önce kafayı değiştirmek lazım camiden içeri gitmeyenler imandan bahseder Allah islah dini siyasete alet edenleri ibadet gizli yapılır günahlar beraber işlenir cezasını herkes tek başına ceker

Yanıt vermek için
E
Eminn 12.04.2018, 07:29

Chp zihniyetliler akp tüm camileri kiliseye cevirse, her sokağa işletme kursa yinele siz memnun olmazsınız. Neden acaba?!!!!!

Yanıt vermek için
S
Sempeer 12.04.2018, 08:02

Kilisefe namaz kıldırmaya ne kadarda meraklısınız!

Yanıt vermek için
Ünal Demir 12.04.2018, 09:18

Müze yapılıp müzeden elde edilen gelirle şimdiye kadar 3 4 tane cami yapılırdı. Ayrıca orada tavanda haç işaretleri altında namaz kılınıyor. Allah kabul etsin.

Yanıt vermek için
T
Trabzon 12.04.2018, 09:36

Freksler plakalar ile kapatılacakmış. Onlar kapatıldıktan sonra kim ziyaret eder orayı.Şimdi perdeler ile kapalı ve içeride görülecek hiçbir şey yok. İlle de cami olsun istiyorsanız freksleri kapatmayın. Eğer öyle cami olmasa, orası cami olmak zorunda değil. Bence en iyisi müze ya da klise olarak tekrar açılması. Hatta klise olarak açılırsa Ayasofya çok daha fazla ziyaretçi çeker ve değer görür.

Yanıt vermek için
H
Hakan bayrak 12.04.2018, 09:54

Akparti zihniyeti hala durduğu yerde tepinip duruyor

Yanıt vermek için
K
kemal 12.04.2018, 11:11

akpnin cami, kilise umrunda değil ,tek dertleri iktidarda kalabilmek ,bununiçin herşeyi yaparlar...

Yanıt vermek için
B
Berk 12.04.2018, 12:02

ATANIZIN YOLUNDAN GİDİN VE MÜZE YAPIN !

Yanıt vermek için
B
Berk 12.04.2018, 12:11

Misal sen. Fetih ne demek bilmediğin ortada ama nickname olarak kullanmışsın :)

Yanıt vermek için
İsa 12.04.2018, 12:23

Müslüman mahallesinde salyangoz satılmasın.Ayasofyanın cami olması sizi niye rahatsız ediyor?.insanlar ibadetlerini Ayasofya gibi tarihi bir mekanda gerçekleştirmesi kötü mü olur?

Yanıt vermek için
İsa 12.04.2018, 12:26

Çok doğru söylüyorsun kardeşim.Elhamdülillah müslümanız.Müslümanlar cami yapınca yobaz olur elin avrupalısı kilise yapsa şak şak alkışlarlar.Yok öyle yağma.Müslüman halkımız ne istiyorsa ona saygılı olunmalı.Milletin dediği olur.Demokrasi budur.

Yanıt vermek için
E
erol esmer 12.04.2018, 12:34

siz bu hırsla sumelayıda camiye çevirirsiniz..

Yanıt vermek için
E
erol esmer 12.04.2018, 12:39

sus uyandırma şimdi restorasyon adı altında hemen el atarlar,,

Yanıt vermek için
A
Aziz 12.04.2018, 12:48

Kupamızı bile aldılar diyorsun ve zihniyetten bahsediyorsun :)

Yanıt vermek için
E
Erol Esmer 12.04.2018, 12:57

Anlamadan bilmeden karnından konuşma,kılıç hakkı dediğin olayı yenicuma kilisesini camiye çevirerek gerçekleştirdi. Ayasofya kilisesini ise aynen bıraktı.adettir camiye çevrilen kiliselerinin çan kuleleri yıkılır.camiye çevrilme olayı 120 yıl sonra bazı aklı evveller tarafından yapılmıştır.Bu gün ise bu işi ilk kaşıyan kendisi ıspartalı millet vekilliği bursa dan olan Bülent Arınçdır...ne alakaysa

Yanıt vermek için
G
Gaddar kerim 12.04.2018, 14:33

Burası yıllarca müze kaldi kimsenin sesi çıkmadı neden keseler doldu elin adamı geldi hac görevini ifa etti kendine göre..herkes saygı gösterdi. Şimdi camii oldu biraz da camii kalsın herkes de saygı göstersin..size ne hem camii yapıldı neyin kafası bu siz kimsiniz yahu bakın işinize camii olan yerler köye mi dönüşüyor kafaya bak adam cehaletten ne dediğini de bilmiyor..kötü yorum yapanlar cehalet ve menfaat esiri beğenmeyen defolur gider ..ezan sesi zorlarına gidiyor .

Yanıt vermek için
G
Gaddar kerim 12.04.2018, 14:38

Bide bu arada 1260 da yapılmış..sene 2018 gidin yurt dışında camiiden kiliseye dönüşen yerlere ses çıkartın...ıbadet içinse santa maria ya gidin orada ne yapıyorsanız yapın...

Yanıt vermek için
F
Fetih 12.04.2018, 15:56

Trabzon fatihi n fetih hatırasıdır.kim ayasofyayı müzeye cevirmiş.bilinmelidir ki İslamın zaferi simgesel değerleri kendi ruhunla yoğurmaktır.zaferini Aymaz pervasız canı toluluklara göstermesidir. Ayasofya bizim için bunun için önemlidir. Fetih ın adı Ayasofya dır.

Yanıt vermek için