Gündem

Apolas Lermi Haber61'in gündeme getirdiği o konuyla ilgili açıklama yaptı

Karadenizli sanatçı Apolas Lermi, Haber61'in 'Anahtar Deliği' köşesinde değindiği "Apolas Lermi Tonya Festivali'nde neden yok?" sorusuna açıklama getirdi.

27 Ağustos 2018 19:35
(Güncellendi: 25 Mart 2026 00:00)

Apolas Lermi, Tonya Festivali'ne neden katılmadığı sorusuna yönelik sosyal medya hesabından açıklama yayınladı.

Apolas Lermi yaptığı açıklama, "Son zamanlarda çoğalan ‘Bu festivalde neden yoksunuz?’ sorularına cevap aramak amacıyla bu açıklamayı yapıyoruz.Daha önce ‘şenlik’ olarak adlandırılan bu eğlencelerin neden ‘festival’e dönüştüğü, ne amaçla yapıldığı ve kime hizmet ettiği ayrı bir araştırma konusu. Ben bu konulardan ziyade şahsımla ilgili kısmına değineceğim.Tonyalı olduğum için daha çok Tonya Tereyağı ve Kültür-Sanat Festivali ile ilgili sorular alıyorum. Ancak Trabzon ve Karadeniz’deki diğer festival sorumluları da bu açıklamadan kendilerine pay çıkarabilirler.Kültür-Sanat konusunda Türkiye’de ve yurtdışında yaptığım çalışmalar ortadadır. Bu açıdan kendini ispatlamış bir müzisyen olarak memleketimin festivalinden resmi olarak hiçbir davet almadım. Bu durum 1-2 örnek dışında diğer festivaller için de geçerlidir. Ben de sizler gibi bu durumun nedenini merak ettim ve yaşadıklarımdan öğrendiklerimi sizinle paylaşmak istedim." dedi.

Lermi sözlerini şöyle sürdürdü, "Memleketimle başlarsak; Tonya’nın ve dünyanın gündemi tereyağı değildir. Tereyağını önemseyenler gerçekten samimi olsaydı, ineklerin otladığı yerlere beton fabrikası yapmak istemezlerdi. Yaylalar çirkin yapılarla yaşanmaz hale getirilmezdi.Tonya’yı ve dünyayı yönetenlerin niyeti sorgulanmalıdır.
Kültür-Sanat adını verdiğiniz bu festival Tonya kültürünün neresindedir? Tonya halkının konuştuğu antik dil olan Rumca’dan neden korkuyorsunuz? Madem durum böyle, festivalinizin adını Beton ve Kendi Kültüründen Utanma Festivali olarak değiştirin. Rumca konuşan köylere de oy istemeye gitmeyin.Maalesef bazı yöneticiler, siyasi müdahale ile sanatın gerçek tanımını bozmaktadır. Onlar ya da çalışma arkadaşları, vasıfsız yaklaşımları nedeniyle halk ile aramıza girmektedir.Siyasetçiler ve yöneticiler, seçimleri kazandıktan sonra kendilerine destek veren ya da vermeyen bütün vatandaşlara eşit hizmet etmek zorundadır. Bu onların dürüstlük sınavıdır. Çünkü aldıkları maaşı bütün vatandaşlara borçludurlar; sadece kendilerine oy verenlere değil. Siyasi yandaşlık, ihale, torpil, feodalizm ve komisyonculuk ile şekillenen festivaller elbette masum değildir. Dedikleri gibi, gerçekten sanatçının siyaset yapmasından rahatsız olsalardı, kendi partileri için seçim şarkısı yapanları sürekli sizin karşısına çıkarmazlardı. Her organizasyonda aynı isimleri ısrarla size dayatmazlardı. Eğer kurdukları bu tuzağa düşüp yörenizden çıkan gerçek sanatçıları hedef alırsanız, kültürümüzü siyasi atama ile yer kapmış vasıfsız isimlere teslim edersiniz.Sosyal, ekonomik ve kültürel değerlerinizi yönetme yetkisini böyle vasıfsız yöneticilere verdiğiniz müddetçe bu durum değişmeyecektir. Bazı insanlar ‘şarkıların çok güzel ama siyaset karıştırmandan rahatsızız’ diyorlar. Ben hiçbir siyasi parti için şarkı yapmadım. Ancak gerçek sanatçılar dünyada olup bitenler hakkında üretim yaparlar. Eğer yaşadığınız ülkede insanlar ölüyorsa; ekonomik ve sosyal sorunlar yaşanıyorsa; kültürler, diller ve doğa yok oluyorsa, siyasi cümleler kurmaya hakkımız vardır. Çünkü bu gelişmeler siyasetçilerin sorumlu olduğu konulardır. Oy verdiğimiz ya da vermediğiniz insanların çalışma şeklini değerlendirmek doğal hakkımızdır."

Festivalin siyasi bir amaca dönüştüğünü belirten Lermi son olarak, "Siyasi cümle kurmak, bir siyasi partiyi savunmak anlamına gelmez. Bağımsız insanların da bir dünya görüşü olabilir. Vicdan, mesleğinizin önünde bir engel değildir.Bu hayatta hep birlikte ölümleri, yoksulluğu, ayrılığı, sevdayı ve mutluluğu yaşıyoruz. Sanatçılar eserlerinde sadece aşkı, sevdayı işlemek zorunda değildir. Türkülerimiz, vicdanımızın gördükleri ve duyduklarıdır. Gerçek bir sanatçı dünyaya geniş bir yürekle bakmalı ve gördüklerini ifade etmekten korkmamalıdır. Ben dünyaya böyle bakmasaydım, böyle hissetmeseydim beğendiğiniz o türküler ortaya çıkmazdı ve Apolas Lermi olmazdım. Bana kattıklarınız için tekrar çok teşekkür ederim." diyerek sözlerini bitirdi.

Yorumlar

(21)

E-posta adresiniz yayınlanmayacak.

S
Salih Zeki ÇOLAK 27.08.2018, 20:45

Şimdi bu yorumlar siyaset değil de sanat öyle mi. Yani bu ülkede sanatçı olabilmek için mutlaka halkın seçtiklerine salkayacaksin. Milli ve manevi değerlere hakaret edeceksin. Sonra da seni cagirmadilar mi ilkesiz olacak para içinde ağlayacaksın ve bunun adı da bağımsız tarafsız sanatçı yok yaaa. Tonya ya Beton yaylalara beton lafı çok komik . Tonya mizda nerede bir hizmet varsa Rantı paylaşanlar aleni belli. Leş kargaları hep aynı cinsler. Kalkmış laf çakmaya gündem olmaya çalışıyorsun. Ne adına ( SANAT ) batsın sizin sanatiniz.

Yanıt vermek için
O
Olli 27.08.2018, 21:28

Agzina saglik kardes, cok dogru söyledin, ama halkin yarisi bu söylediklerini anlamaz inan. Seni simdi hain ilan ederler, ama hic yolundan dönme, unutma bu yolda yanliz degilsin, kal saglacakla

Yanıt vermek için
E
enver 27.08.2018, 22:34

Apolas pontuslu olduğundan konuštu.

Yanıt vermek için
A
Adam haklı! 27.08.2018, 22:46

Adam gerçekten haklı!

Yanıt vermek için
X
X 27.08.2018, 23:07

Kardeşim senin partine mi laf geldi bu kadar debelendin.niye sorunuza gidiyor hatalarımız yüzünüze söylenince.sanatci senin hükümetine yalakalık yapmak zorunda dimi.aksini düşünemez.bu kafayla cookk kupa da beklersiniz çaya fındığa para da beklersiniz kiviyede para beklersiniz dolar 6 lira haberin var mi

Yanıt vermek için
H
Helal Olsun 27.08.2018, 23:21

Yani bundan sonra sadece spotify da kalmayacagim, albumlerini de alacagim.

Yanıt vermek için
A
Ali Mecmuati 27.08.2018, 23:22

Apolas Lermi, Trabzon'un bir değeridir. Kimseyi konuştuğu dile göre yargılayamazsınız. Sanatçı halkın önderi halka ışık tutandır.

Yanıt vermek için
O
Osman T. 28.08.2018, 00:18

Zeki bey yazının hiç bir yerinde bu yorumlar sanat denmiyor siz nerden çıkardınız anlamadım.

Yanıt vermek için
B
Berat dilber 28.08.2018, 00:22

Klasik bir solcu ve komünist ağzıyla konuşmuşsun,gayet normal piriniz volkan konak, yaylalara betonlasmadan bahsetmişsin kimbilir senin ve 1.derece akrabalrinda yaylada ev yatırmışsındır,bu neye benziyor biliyormusun,amerikayi kötüleyip dolar karşılığı konser vermek gibi (volkan konak bunu çok yapar)

Yanıt vermek için
Şaban ersoy 28.08.2018, 01:21

Hadi ordan kuduruyorsun seni çağırmadıklarına!!adam olsan aranırdın

Yanıt vermek için
M
Msc 28.08.2018, 02:09

Bi kere senin adın ne Apolas lermi ? Şimdi soruyorum neden apolas lermi Rum musun ? Öyle isen rum’um de bunda ayıp yok sen devlete düşman olma önce devletini sev 3 tane şarkı söyledin diye diye ne oldu hemen devlete laf işine bak yok olup gitmene ramak kaldı

Yanıt vermek için
C
celal kanca 28.08.2018, 04:27

Ayrımcılığın alâsini yapıyor bu sanatcı bozuntusu ırkçılık yapıyor.

Yanıt vermek için
A
ayhan 28.08.2018, 07:59

Adam çok doğru söylüyor. Yıllardın yok festival yok şenlik derken.. İnsanlarımız uyutuldu. Herkes kendi çıkarlarına göre iş yaptı. Hükümet kendi yanlısı iş adamlarını yani mütahitleri zengin etti. Paralar hep betona yapıldı. O güzelim yerlerimize bir sürü çok katlı binalar yapıldı, sesleri çıkmadı...

Yanıt vermek için
U
Ugur yalçın 28.08.2018, 08:20

Yaylada beton lafı komikmiş yolun beton yolun salih zeki kendi liderin dediki istanbula aydere ihanet ettik ve etmeye devam ediyoruz sen uzungöle gittinmi yaylalar 4 katlı 5 katlı beton evlerle doldu iktidarı savunacağım diye gözünün önünde olanı inkar etme çocuk fikrini söylemiş dediklerinde haklı haksız şeyler olabilir ama istediklerini duymadığın zaman sanatın batsın falan olmaz hen güce iktidara karşı iki laf edebilen biride cesurdur senin gibi iktidarın yanı da olmak kolay en rahatı anladın kapiş

Yanıt vermek için
Y
yasar 28.08.2018, 09:19

bravo bravo

Yanıt vermek için
H
halim 28.08.2018, 09:52

mukemmel yorumcu ve karadenizin yuk aki , kazim volkan fuat ve sen .

Yanıt vermek için
L
Lokman 28.08.2018, 10:11

Görüşleriniz objektif diyelim, Allah aşkına bu ülkede hiç güzel işler yapılmıyor mu? Onlara helal olsun dediniz mi? Şunlar yanlış ama bunları da çok güzel yaptılar, dediniz mi? Kimden olursa olsun, doğruya dogru, yanlışa yanliş diyenlere helal olsun....

Yanıt vermek için
A
ABDULLAH YILDIZ 28.08.2018, 10:12

sayın apolas lermi yukarda yazdıklarını samimi bulmam için hersene istanbul kartal belediyesinin düzenlediği hamsi şenlikleri içinde kullanmanı beklerdim bir bağımsız sanatçı olarak ama tam tersi orda siyasi erki devamlı met ediyorsunuz orda da sadece bir siyasi partiye bağlı sanatcılar cağırılıyor ben o siaysi görüşü benimsememe ragmen hersene katılıyorum ama orası bir şenlik alanı siyaset olmaz ama orda da bir siyasi parti hedef alınarak konusmalar yapılıyor siyasi şarkılar soyleniyor ama orda sesiniz cıkmıyor o zaman sizi samimi bulamıyıorum ben bir tonyalı olarak lütsen sanatcılar siyaset yapmasın lütfen

Yanıt vermek için
A
Aristo 28.08.2018, 10:17

İstenilen tek tip insan tek tip sanatçı tek tip sporcu politize olmuş iktidarın yalakalığını yapan iktidarın propagandasına hizmet eden güçlünün yanında yer alan haklı haksız iktidar ve yandaşlarını eleştirmeyen insan istenen bu adama ondan kızdılar doğruyu söyleyeni dokuz köyden kovarlar türk ata sözüdür boşunada denmemiştir.

Yanıt vermek için
T
Tonii 14.09.2018, 02:24

Apolas sanatçının hası ben de CD'lerini alıcam.

Yanıt vermek için
T
TUFAN ATALAR 01.07.2019, 14:11

Çok haklısın APOLAS LERMİ

Yanıt vermek için